lørdag 24. oktober 2009

Jeg fant hjort



Jeg fant hjort hos Jacobs på Holtet i dag! Hadde uansett planlagt viltmiddag, og tenkte rein eller elg. Men hjort er det lenge siden jeg har smakt. De hadde mange fine stykker. Det største utvalget var av indrefilet og flatbiff. Ettersom jeg har hørt at vilt er mørt nok, så tok jeg sjansen på flatbiffen.


Det hele er under tilberedning. Har tenkt å ha stekt fjellmandel til dette. Hva ellers? Sellerirotpuré er godt til vilt. Kantareller må man nesten ha. Litt persillerot og gulrot er heller ikke å forakte. Og til stekt kjøtt synes jeg nesten litt løk er et must. Saus? Har en boks oksekraft fra Jacobs, og dessuten mye portvin i hus. Så det må bli portvinssaus, kanksje rundet av med litt snøfrisk på slutten.


Uansett. Slik ser det ut tidlig i forberedelsene. Så får vi se hvor mange bilder jeg tar underveis. Sluttresultatet blir i alle fall vist. Biffen er allerede nå krydret med pepper, timian og en knivsodd kanel.


Huff... tenkte jeg skulle publiser noen underveis-bilder, men fy som jeg roter på kjøkkenet. Tar med et bilde for å vise dette:

1 kommentar:

  1. Det er så godt med kanel som krydder i kjøttretter! Jeg "oppdaget" kanel for ikke så veldig lenge siden og det var som en åpenbaring. Hjortemiddagen så nydelig ut, jeg har aldri smakt hjort, bare elg, reinsdyr og rådyr.

    SvarSlett