lørdag 24. oktober 2009

Hjort ble velgjort




Og jeg som tenkte å publisere noen underveis-bilder. Men akk, som jeg roter. Hellstrøm hadde skjelt meg ut for roting...
Men hva ble det til. Jo det ble veldig mye tilbehør da. Sellerirotpuré, persillerot, gulrot, løk og kantareller. Dessuten fjellmande. I tillegg laget jeg en saus. På saus er jeg ikke god. Der trenger jeg kurs. Men kokte ned portvin og Jacobs kraft. Litt einebær ble tilsatt, samt timian og pepper. Dette smakte bra. Jeg har tidligere laget saus til reinsdyr med Snøfrisk, og det har blitt meget bra. Jeg var litt i tvil, men kjørte i også en ss Snøfrisk. Det skulle jeg ikke gjort, sausen var bedre uten. Og med sellerirotpureen, som bare er selleri kokt i fløte, var det nok meieriprodukter.
Men duverden, duverden, for et vanvittig mørt og flott kjøtt! Har nesten aldri opplevd maken. Må si at reinsdyr rager over på smak, men hjort er nå en gang vestlandsmat. Fantastisk smak, enormt mørt, og bare fryd og gammen. Kantarellene og alt annet tilbehør var perfekt, men sausen - ja den blir uten Snøfrisk neste gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar